Min underbara Molle

För er som inte vet, så är Molle min papegoja. Han är en svarthuvad vitbukspapegoja. En liten fågel med stor personlighet. Man kan lungt säga att det är en kaxig fågel :P  Iallafall oftast när det gäller folk :p höhö.  Jag kan komma med en ny leksak till han, då är han jätte kaxig när jag står utanför buren med den.  Men sen ställer jag in det i buren till han, springer han till andra hörnet och sitter där. Det tar ca en-två dagar innan han vågar utforska leksaken :P Och under den tiden håller han sig på sin kant i buren :P  Han har länge haft en ikea mus i sin bur (den ligger oftast inuti huset, det är hans sovkamrat) , en sån liten 9 kronors råtta. Den började bli lite sunkig, så när vi var på ikea nångång i höstas, köpte jag en ny, fast den störren. Råttan är nästan dubbla storleken av vad Molle är :P  Jag la råttan på taket av hans hus. Den låg där orörd nästan en dag. Sen gick jag förbi buren så ser jag att den stora råttan hade försvunnit. Han hade fått den i huset, fråga mig inte hur han fick till det, för råttan är stor och dörren not so much :P Men det roliga va att då hade han kastat ut den lilla råttan. Han fick inte längre bo i huset  :P hahahaha. Han har nu x-antal veckor senare blivit godkänd igen, för då o få får han faktikst vistas inne i huset :P

Min Molle är ganska speciell, för han sover i hus. Ja du läste rätt, ett hus :P  Han har i sin bur ett litet marsvin hus, där sover han. För er som inte vet så mycket om fåglar så är det så att dom egentligen sitter på sin pinne o sover.. Det gör inte Molle :P Och skulle det hända att sover på sin sitt pinne, jo då kan du ge dig på att han kommer ramla ner i 8 av 10 tillfällen :P  Det är ganska kul o kolla på han då, för då står han på golvet i buren och kollar sig runt, upp och ner. Som att, vad hände nu? vad gör jag här nere? Jag satt ju där uppe ju?.... 

Inte nog med det att han sover i hus. Men på kvällarna när vi ska lägga oss, sätter jag handen på lampknappen då förstår han att oki nu ska vi sova, så hoppar han av pinnen och går in i huset o lägger sig. Det är ganska coolt :) Jag e ganska stolt över min fågel.

Men nått som är helt nytt är nått som hände för två kvällar sen. Vissa gånger när det är mycket annat ljus o folk i rummet, kan det ta lite längre tid innan han går in i huset, då dröjer han gärna kvar på pinnen en liten stund. Här om kvällen skulle vi lägga oss, det var bara jag, molle och hunden alfons hemma. Lampan på mitt nattduksbord lyste och stjärnan i fönstret. Så när jag satte handen på lampknappen hände det inget. Jag släckte taklampan, inget hände, han satt kvar på pinnen o prata. Om han inte går in i huset när jag har handen på lampknappen, går han iallafall in när jag släcker, men inte denna gång. Jag gick o satte mig i sängen, tänkte att jaja han går väl in när jag släcker allt annat oxå. Så säger jag godnatt till han, då blir han tyst. Jag säger godnatt en gång till och då hoppar han av pinnen och går i sitt hus!! Så nu förstår han att godnatt betyder att vi ska lägga oss. :D Det va så coolt :D Min underbara lilla pippi ♥

Kommentarer
Postat av: Eva

Åh Han är för fin din Molle. Önskar att Gustav var så tam. Men det är ju inget som kommer av sig självt, utan mycket hårt arbete. Ska sätta igång i vår och arbeta med honom.

Ha det gott Beathe

2011-12-08 @ 15:02:02
URL: http://miffolurva.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback